Info voor nieuwe leerlingen
Alle levensbeschouwelijke vakken werken samen om per graad minstens één groot project te organiseren, waarbij de leerlingen hun interlevensbeschouwelijke competenties (ILC’s) versterken. Deze ILC-projecten zijn een verplicht onderdeel van elke levensbeschouwing van het PTI.
Via gastsprekers, een doorschuifsysteem, een wandeling, spelletjes, een doe-activiteit en dus niet op een klassieke schoolse manier, maken de leerlingen kennis met de feesten, rituelen, gebouwen, waarden, geschiedenis, enz. van hun eigen en andere levensbeschouwingen. Ze leren om kritisch na te denken over hun eigen overtuiging, ontdekken verschillen en gelijkenissen en oefenen het respectvol met elkaar omgaan. Competenties/tools die elk van ons nodig heeft in onze pluralistische samenleving.
Onderscheid tussen de levensbeschouwelijke vakken
Rooms-katholieke godsdienst
Een uitgewerkte (digitale) cursus (uitgeverij VAN IN) combineert hedendaagse gebeurtenissen met christelijke verhalen. Je leert er kritisch kijken naar (bijbel)verhalen: waarom werden ze geschreven, welke bedoeling hebben ze en wat is mijn mening hierover?
Er is aandacht voor andere levensbeschouwingen, symbolische taal, waarden en normen, geschiedenis, reportages, organisaties,… Leren kritisch zijn, luisteren naar elkaar, nadenken, je mening beleefd formuleren met argumenten zijn belangrijk in RKG.
Er wordt regelmatig samengewerkt met de andere LBV’s rond gemeenschappelijke onderwerpen of om elkaars levensbeschouwing beter te begrijpen en daardoor te respecteren.
Niet-confessionele zedenleer
Niet-confessionele zedenleer vertrekt vanuit de pijlers van het vrijzinnig humanisme. Het geloof in de mens staat centraal en de rechten van de mens zijn de basis van ons vrijdenken, zingeving en respect naar anderen toe. In de klas brengen we een proces op gang waarbij de leerlingen zowel kennis verwerven als vaardigheden en attitudes ontwikkelen. In de lessen komen verschillende thema’s aan bod in een uitgewerkte (digitale) cursus.
Er wordt vaak samengewerkt met de andere LBV’s rond gemeenschappelijke onderwerpen of om elkaars levensbeschouwing beter te begrijpen en daardoor te respecteren.
Islamitische godsdienst
Het doel van islamitische godsdienst is in de eerste plaats de islam leren begrijpen en beleven volgens de wetenschappelijke gegevens van de islamitische godsdienstwetenschappen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een uitgebreid hand- en werkboek.
We baseren ons hierbij op de basisbronnen van de islam: de Koran en de Soenna. Deze zaken staan centraal:
- de islam begrijpen, religieuze concepten rangschikken, bevragen, verbanden leggen, kritisch zijn, inschatten, kennis analyseren en evalueren,
- Informatie opzoeken en deze informatie analyseren,
Er wordt vaak samengewerkt met de andere LBV’s rond gemeenschappelijke onderwerpen of om elkaars levensbeschouwing beter te begrijpen en daardoor te respecteren.
Protestants Evangelische godsdienst
Protestants Evangelische godsdienst onderwijs zet in op het verdiepen van inzichten in de boodschap en de achtergronden van de Bijbel, inzicht in ethische vraagstukken en principes die aan de Bijbel ontleend worden.
Levensvragen en antwoorden die hierbij naar boven komen, worden uitgebreid besproken in het licht van de Bijbel en een steeds veranderende samenleving. We leren vanuit Bijbels perspectief verantwoordelijkheid op te nemen ten aanzien van maatschappelijke en economische problemen.
Het cursusmateriaal wordt ontworpen door vakleerkrachten PEGO.
Gedurende een volledig schooljaar komen er 5 grote thema’s aan bod. De thema’s zijn zo opgebouwd dat men als het ware de volledige Bijbel van bij het ontstaan en zijn historische context tot het hedendaagse Christendom doorlopen heeft met genoeg ruimte tot praktische beleving en uitwerking van de onderwerpen.
Er wordt vaak samengewerkt met de andere LBV’s rond gemeenschappelijke onderwerpen of om elkaars levensbeschouwing beter te begrijpen en daardoor te respecteren.
Overige levensbeschouwelijke vakken
Naast hierboven vermelde godsdiensten waarvoor reeds lessen worden aangeboden, biedt onze school ook de volgende godsdiensten aan:
- Anglicaanse godsdienst
- Israëlitische godsdienst
- Orthodoxe godsdienst
Voor deze godsdiensten is momenteel nog geen inschrijving, waardoor deze lessen nog niet actief worden gegeven. Zodra er een inschrijving is, zal een leerkracht worden aangesteld om de lessen te starten.
Het is daarnaast mogelijk om een vrijstelling te verkrijgen, mits u aan de gestelde voorwaarden voldoet.
Voor meer informatie over deze godsdiensten, de voorwaarden voor vrijstelling, of andere vragen kunt u contact opnemen met ons secretariaat via secretariaat@pti.be.