Coördinatoren zorg

Julie Deruddere
Leerlingenbegeleiding
Techniek & Design

Eveline Schelstraete
Leerlingenbegeleiding
Wetenschap & Groen

Hannelore Eeckhout
Leercoach
Techniek & Design

Kaat Demeyer
Leercoach
Wetenschap & Groen
Leerkrachten bieden elke dag basiszorg aan al hun leerlingen in de klas. Ze doen dit door een krachtige leeromgeving te creëren tijdens de lessen met focus op effectief leren, maar ook door oog te hebben voor het welbevinden van de leerlingen. Een concreet voorbeeld hiervan is het leerlingcontact. Twee keer per jaar gaat de leerling met zijn klastitularis in gesprek over zowel schoolse resultaten als welbevinden. Tijdens de pauzes en over de middag staan de graadcoördinatoren altijd klaar voor vragen of gewoon een fijne babbel.
Wanneer de basiszorg ontoereikend is, wordt extra zorg voorzien. We hebben bij PTI een sterk uitgebouwd zorgteam van leercoaches, leerlingenbegeleiders en ondersteuners. Deze extra zorg kan zowel remediëring inhouden, maar ook extra uitdaging.
- De leercoaches ondersteunen én dagen leerlingen uit op vlak van leren en studeren. Enkele concrete voorbeelden: rugzak leren organiseren (1e graad), planning leren opstellen, mindmaps en samenvattingen leren maken, leren werken met voorleessoftware indien nodig, extra uitdagende projecten voorzien, deelname aan Olympiades voorbereiden, …
- De leerlingenbegeleiders focussen op de socio-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Leerlingen kunnen steeds bij hen terecht voor een persoonlijk gesprek en begeleiding. Waar nodig wordt contact opgenomen met externe partners. Bij conflicten hanteren de leerlingenbegeleiders de principes van herstelgericht werken. Vanuit dialoog en wederzijds begrip wordt gezocht naar herstel. Op deze manier wil men de leerlingen inzicht geven in hun handelen en hen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties.
Om onze basiszorg en extra zorg te kunnen realiseren, zetten we in op open communicatie en samenwerking tussen alle betrokken partijen: leerlingen, leerkrachten, zorgteam én ouders. We organiseren voor alle ouders 4 oudercontacten per jaar en gaan ook tussenin in gesprek als dat nodig blijkt. Verbinding creëren is voor ons essentieel zodat iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt op onze school. Samen komen we verder.
Vakleerkrachten & klassenleraar
Onder de vakleerkrachten wordt per klas een klassenleraar aangesteld. De klassenleraar bemiddelt bij klasprobleempjes, volgt de leerlingen op qua resultaten en welbevinden. Tijdens het oudercontact is de klassenleraar tevens de persoon die de ouders informeert over het reilen en zeilen op school.
Graadcoördinator
Naast de vakleerkrachten en de klassenleraar kan uw kind ook steeds terecht bij de graadcoördinator. Hij/zij begeleidt hen tijdens de pauzes en staat altijd klaar voor een babbel, ondersteuning, hulp bij probleempjes en algemene begeleiding. De graadcoördinator ziet de leerlingen van zijn/haar graad een slordige 7u per week en heeft ongetwijfeld het best zicht op het functioneren van de leerlingen tijdens de pauzes.

Willem Dierickx
Graadcoördinator
1ste graad
Techniek & Design

Sigrid Deceuninck
Graadcoördinator
2de graad
Techniek & Design

Julie Tanghe
Graadcoördinator
3de graad
Techniek & Design
& leerlingenadministratie

Hermien Denecker
Graadcoördinator
1ste graad
Wetenschap & Groen

Stijn Vercaemer
Graadcoördinator
2de graad
Wetenschap & Groen

Siebe Masselis
Graadcoördinator
3de graad
Wetenschap & Groen
Socio-emotionele begeleiding
Op beide campussen werkt een voltijdse coördinator van de leerlingenbegeleiding. Als hoofd van het zorgteam ontfermt zij zich ook over socio-emotionele problemen of moeilijkheden. Kinderen kunnen er terecht voor een gesprek en worden begeleid in een persoonlijk traject. Indien nodig worden verdere stappen gezet via het CLB om de jongeren optimaal te begeleiden. De focus van deze leerlingenbegeleiding ligt op het welbevinden van het kind.

Julie Deruddere
Leerlingenbegeleiding
Techniek & Design

Eveline Schelstraete
Leerlingenbegeleiding
Wetenschap & Groen
Leercoach
Op beide campussen werkt een leercoach. Die biedt ondersteuning op het vlak van leerhindernissen en ondersteunt de leerlingen indien nodig individueel. Ook het uitwerken van faciliteiten op maat van de leerling wordt door de leercoach geregeld. Dit steeds in overleg met zowel de jongere, de ouders als de leerkrachten. De focus van deze leerlingenbegeleiding ligt op leercomfort.

Hannelore Eeckhout
Leercoach
Techniek & Design

Kaat Demeyer
Leercoach
Wetenschap & Groen
Overleg CLB
Om de 2 weken is er overleg tussen het zorgteam en de contactpersonen van het centrum leerlingenbegeleiding (CLB). Zo trachten wij alle jongeren van heel dicht op te volgen.
Leersteuncentrum
Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften doet het PTI een beroep op BOOST.
LSC BOOST is een zelfstandig leersteuncentrum dat schoolteams begeleidt in het creëren van maximale kansen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften voor alle types binnen het gewoon basis- en secundair onderwijs.
Flexuur eerste graad
In de eerste graad krijgen de leerlingen een flexuur. In dit uur ligt de focus op studiehouding wiskunde en Nederlands. Afhankelijk van de noden wordt er ingezet op extra instructie, extra oefening of uitbreiding.